הרשמה לניוזלטר

כל המבצעים והעדכונים ישירות אליך למייל






השפעות מחזורי ערות ושינה על האדם בראיה הסינית

מאת: רז | רפואה סינית קלאסית

סקירה מדעית ופילוסופית בשילוב היבטים אישיים

 הקדמה:

"יבורך ממציא השינה: גלימה זו המכסה כל מחשבות אנוש, מעדן זה המשבית את הרעב, מים אלו המרווים את הצמא, אש זו המחממת את הצינה, צינה זו המפיגה את החום, ובקיצור, המטבע הכללית לקניית כל הדברים, המאזניים והמשקלות המשווים את הרועה למלך ואת הטיפש לחכם. רק פגם אחד יש בשינה, לפי מה ששמעתי, והוא שהיא דומה למוות, כי בין הישן למת יש הבדל קטן מאוד".

דון קיחוטה, חלק שני פרק 68, תרגום לואיס לנדאו

 

“All I know is that while I’m asleep, I’m never afraid, and I have no hopes, no struggles, no glories — and bless the man who invented sleep, a cloak over all human thought, food that drives away hunger, water that banishes thirst, fire that heats up cold, chill that moderates passion, and, finally, universal currency with which all things can be bought, weight and balance that brings the shepherd and the king, the fool and the wise, to the same level. There’s only one bad thing about sleep, as far as I’ve ever heard, and that is that it resembles death, since there’s very little difference between a sleeping man and a corpse” 

 Miguel de Cervantes SaavedraDon Quijote de La Mancha

200,000 – מספר השעות ש"מבלה" אדם ממוצע בשינה במשך חיו, שהן כ-8,000 ימים. יחד עם זאת המדע רק החל לחשוף את המסתורין שמאחורי המתרחש באמת בזמן שאנו ישנים.  אני אנסה בעבודה זו לקחת את הקורא במסע הנסתר הזה שקרוי שינה, להביט על צד המכאניזם של השינה, מה יכול להשתבש ומה רצוי ולמי. כל זאת תוך כדי שילוב זוויות ראיה מערביות מדעיות וסיניות עכשוויות ועתיקות, עם התייחסות למקורות וחזרה לסיפורי מקרה ואף היבט אישי של הנושא.

 אנשים רבים מתייחסים לשינה כאל מותרה, בזבוז זמן ואף חולשה, מתרברבים שהם יכולים להחזיק עם מספר מצומצם של שעות שינה. הם אינם מודעים לכך שמחסור בשעות שינה יכול להשפיע בצורה מכרעת במצב רוחם, תפקודם היומיומי, על היחסים שלהם עם אנשים ובני זוגם, כמובן בריאותם ואף תוחלת חייהם. אולי דרך עבודה זו אצליח להעלות למודע את החשיבות של השינה ואף להפוך אותה ממותרה להכרחית. 

 שינה:

במשך שנים שנת הלילה נתפסה כמצב פסיבי של היעדר הכרה. רק במחצית השנייה של המאה ה-20 נמצא ששנת הלילה היא תהליך אקטיבי, מורכב, בעל מבנה מאוד מסוים שבו מתרחשים תהליכים רבים.

שינה היא מצב פיזיולוגי, הפיך ומחזורי, המאופיין בפעילות ותגובה לגירויים בעוצמה הנמוכה מעוצמת התגובה בזמן ערות. השינה תופסת קרוב לשליש מחייו של האדם, אך למרות זאת ידוע עליה מעט יחסית.

 

את מהלך השינה ניתן לחלק לכמה מצבים, כאשר החלוקה העיקרית היא בין מצב של שנת R.E.M (Rapid Eye Movement) לבין יתר מצבי השינה. שינה היא תהליך מחזורי אשר מאורגן בצורה של תתי מחזורים, כך שכל תת מחזור מורכב ממצבי השינה השונים אשר באים בסדר קבוע אחד אחרי השני.

את מצבי השינה נהוג לאפיין בעיקר בעזרת הדפוסים שנמדדים בזמן השינה על ידי מכשיר אא"ג (אלקטרואנצפלוגרף). דפוסים אלה, המכונים "גלי מוח", משקפים מאפיינים כללים של הפעילות החשמלית של רשתות תאי עצב במוח.

סקירה מערבית של מדעי השינה:

ניתן לחלק את השינה ל-4 שלבים ע"פ עומק השינה, כאשר שלב 1 הוא הקליל ביותר, בשלב זה ניתן להעיר את האדם בקלות, פעילות הגוף יורדת בכ-50%, אדם שיתעורר בשלב 1 יטען שלא ישן כלל. עד לשלב 4 שהוא השלב בו השינה היא העמוקה ביותר, טונוס השרירים, קצב הנשימה וקצב הלב יורדים, כאשר שלב 3-4 הם שינה עמוקה.

 

 

חלוקה נוספת היא לשני סוגים:

1. שנת חלום (REM Sleep= Rapid Eye movement)

2. שינה שאיננה שנת חלום (Non-REM Sleep= Non Rapid Eye Movement). שנת Non-REM נחלקת ל:

2.1. שינה שטחית - שלב 1 ושלב 2,

2.2. שינה עמוקה - Slow Wave Sleep.לכל שלב מאפיינים משלו:שלב 1 מאופיין בגלי מוח מעט איטיים יותר לעומת ערות ותנועות עיניים איטיות ומעוגלות. שלב 2 מאופיין בהופעת כישורי שינה וגלים איטיים המכונים K Complex. הופעתם מעידה על העמקת השינה והתייצבותה. השינה העמוקה מאופיינת בגלי מוח איטיים מאוד וגבוהי מתח. הנשימה וקצב הלב סדירים. נחוץ גירוי חזק כדי להעיר את הישן.





יצירת קשר עם המטפל

1900-72-15-82 שלוחה 253

מאמרים



התחברות מטפלים

על מנת לנהל את המידע אודות העסק שלכם, מאמרים תמונות עליכם להתחבר למערכת.

הזינו אימייל וסיסמא כפי שהם שמורים במערכת.

במידה ואינכם רשומים לאתר, באפשרותכם להירשם לאתר.