הרשמה לניוזלטר

כל המבצעים והעדכונים ישירות אליך למייל






שיטת דעת הגוף בגישת ה- "נון דיאט"

מאת: אורנית | "דעת הגוף"

תעשיית הדיאטות מתפתחת וגדלה ומידי יום מתפרסמות דיאטות שונות ומשונות במטרה לעזור לאנשים לרדת במשקל, ולהרגיש טוב יותר עם גופם.
התוצאות הן הפוכות מהכוונה- ככל שאנשים עושים יותר דיאטות הם עולים יותר במשקל, ודימוי גופם יורד. מחקרים מראים כי נשים שמתעסקות במשקל ודיאטות כל חייהן סובלות יותר מדיכאונות ודימוי עצמי ירוד. לכן התפתחה שיטה חדשה שאיננה דיאטה. תזונה בשיטה זו לא מתבססת על צמצום מזונות או אוסרת על אכילת מזונות מסוימים, אלא מלמדת כלים התנהגותיים המיועדים לעזור לאדם רגיל לאכול באופן נורמלי.


שיטת הנון-דיאט היא שיטה טיפולית לאיזון אכילה. השיטה החלה את דרכה כטיפול בהפרעות אכילה, אך התגלתה כיעילה אף יותר באוכלוסייה בריאה.
הטיפול בשיטה מתמקד ב- 3 שלבים: פזיולוגי, התנהגותי ורגשי

השלב הפיזיולוגי

השלב הראשון הוא פיזיולוגי - לדעת להרכיב ארוחה בצורה שהיא משביעה ומספקת לגוף את כל הצרכים שלו. לימוד הבסיס של תזונה ואכילה נבונה. הבנה בסיסית של תפקוד הגוף יחד עם האוכל וכלים ליישום.
בנוסף, לומדים לתרגל הקשבה לגוף ולזהות חזרה את תחושות הרעב והשובע שאיבדנו בילדות.
חיזוק של תחושת הרעב עוזר לנו לעצור בזמן ולאכול כשהגוף צריך אנרגיה. כך אנו לא שוכחים לאכול ולא מכניסים את הגוף למצב של אגירה וסטרס.
מהצד השני אנו לומדים לזהות שובע ולעצור. רוב האנשים לא מזהים מתי מספיק להם ואוכלים כל מה שיש בצלחת.
ברגע שאנו עוצרים בשובע אין חשיבות לכמות השומן בארוחה, מאחר שאוכל שמן משביע יותר, ומאוכל רזה נצטרך לאכול יותר- כך שהגוף מאזן אותנו ועלינו רק להקשיב לו.
בטיפול ניתנים תרגילים לחיזוק תחושות הגוף עד שהן הופכות לאוטומטיות כחלק מאיתנו.

השלב ההתנהגותי

השלב ההתנהגותי עוסק בהתנהגויות של אכילה אוטומטית ואכילה בהיסח הדעת. ברגע שאנו אוכלים בהיסח הדעת (לדוגמא בעמידה, תוך כדי נהיגה, תוך כדי עבודה וכדומה) אין באפשרותינו להרגיש שובע, והתוצאה היא שאנו אוכלים יותר או רעבים זמן קצר לאחר הארוחה.
בשלב הזה אנחנו לומדים איך להתרכז באוכל- לקחת מתוקים בצלחת ולהנות מהם בישיבה במקום לגנוב אותם על הדרך, לומדים להבין מה גורם לנו לחטוף, מתי אנחנו מרשים לעצמנו ומתי אנחנו מנסים להסתיר מעצמנו ומהסביבה את האכילה.
ברגע שאנו מבינים כיצד לאכול בצורה מודעת ונשלטת נגמרים התקפי האכילה, נגמרת התחושה של בור ללא תחתית ואנו משיגים שליטה על האכילה והכמויות ואף נהנים יותר מהמזון והמתוקים.

השלב הרגשי

השלב האחרון עוסק באכילה רגשית. כידוע לכם, לא כל האכילה שלנו נובעת מתחושה של רעב. אם כך, מה גורם לנו לקום ולחפש אוכל? מסתבר שאוכל הוא מנגנון הגנה נהדר נגד תחושות לא נעימות- מתחושות של שיעמום ועייפות ועד תחושות של עצב, עצבנות, תסכול, אכזבה ודיכאון.
האוכל מציל אותנו, מרגיע ועוזר לנו, אומנם רק לרגע, לא לחשוב על הבעיות שצפות.
לכן, כדי להשיג שליטה באכילה אנו צריכים לעצור את האוטומט הזה ולהבין מה קורה לנו בדרך, אילו פרשנויות אנו נותנים לסיטואציות מסוימות ואיך אנו יכולים לפתור את אותם תחושות לא נעימות בדרך אחרת.

מעבר לכך, הגישה כולה עוזרת לנו להבין שאין מזון אסור ומותר הכל מורכב מאבות מזון ויש לדעת איך לשלב אותם כדי שנרגיש טוב יותר, שבעים יותר ואנרגתיים. לכן, באופן הזה אנו לומדים להפריד את הקשר הבסיסי הזה בין אוכל לרגש ולאכול כמו הרזים.

היתרונות של הגישה הם רבים
• אין מגבלה של כמויות, פחמימות, מתוקים מעבר לתחושת השובע של הגוף.
• אין מזון אסור ומותר.
• לשיטה יש השפעה מיטיבה באופן משמעותי בהורדת כולסטרול, סוכר, כבד שומני וטריגליצרידים.
• ההרגלים שנרכשים הופכים לאוטומטיים כך שעם הזמן לא נדרש מאמץ ליישמם.
• השיטה מאפשרת לאכול חופשי גם במסעדות, בחו"ל באירועים וארוחות בופה ללא חשש לעליה.
• היא עוזרת לנו לנתח באופן פרקטי מה עבר עלינו ולהימנע משיפוט, רגשי אשמה וביקורת עצמית.
• מחקרים של הUSDA משרד הבריאות והחקלאות האמריקאי מראים כי כאשר משווים בין הנון דיאט לקבוצות רגילות של דיאטה נמצא כי בשיטת הנון דיאט המשתתפים שמרו על המשקל וערכי הכולסטרול גם לאחר שנתיים לעומת הדיאטה הקלאסית בה הם עלו הכל חזרה.
• לשיטה תופעת לוואי מדהימה אשר מפתיעה כל פעם מחדש – שיפור משמעותי בדימוי הגוף והוא חשוב ביותר על מנת להפסיק להתעסק עם נושא הדיאטות אחרי התהליך.
• היא מאפשרת לנו לחיות בשלום עם הגוף ועם אוכל.





יצירת קשר עם המטפל

1900-72-15-82 שלוחה 210


התחברות מטפלים

על מנת לנהל את המידע אודות העסק שלכם, מאמרים תמונות עליכם להתחבר למערכת.

הזינו אימייל וסיסמא כפי שהם שמורים במערכת.

במידה ואינכם רשומים לאתר, באפשרותכם להירשם לאתר.