הרשמה לניוזלטר

כל המבצעים והעדכונים ישירות אליך למייל






פחמימות

מאת: גלית | מטפלת ברפואה משלימה

מה הן אותן פחמימות שעושות כל מיני קונוטאציות רק מלהגיד אותן
ובכן, הפחמימות הופכות בגוף לסוכר (גלוקוזה) שהוא מקור האנרגיה העיקרי לגוף.
אם למדנו שחלבון קשור לבניה של התאים ומתפרק לחומצות אמינו בגוף - כאמור הפחמימה אחראית על האנרגיה ומתפרקת לגלוקוזה
הפחמימה היא אב מזון חשוב בתצרוכת היומית שלנו, ונחלקת לשני סוגים: פחמימות פשוטות ופחמימות מורכבות:

*הפחמימות הפשוטות: 
מעלות את רמות הסוכר בגוף מהר מאוד ובשפה המקצועית נקראות "בעלת אינדקס גליקמי גבוה". 
העיכול מהיר יותר ולכן נרגיש שובע לזמן קצר ותחושה של עייפות וכבדות לאחר הארוחה כי הסוכר עולה ויורד בצורה דראסטית

סוגי פחמימות פשוטות במזון:
סוכר לבן, דבש, ריבה, שוקולד, סוכריות, פירות, מאפים ובצקים (בורקסים, עוגות, עוגיות), פסטות, אורז לבן, מזון מעובד, דגנים וכיוצ'... 

*הפחמימות המורכבות: 
מעלות את רמת הסוכר בגוף בצורה איטית ובשפה המקצועית נקראות "בעלת אינדקס גליקמי נמוך", הסוג העיקרי הוא מעמילן, כדי שהעמילן יוכל להתעכל, הגוף מפרק אותו לסוכרים פשוטים. לכן, עיכול העמילן הוא תהליך ממושך וספיגת הסוכר ממנו אל מערכת העיכול היא איטית. לכן נרגיש תחושת שובע לזמן רב יותר, נהיה יותר רגועים ונינוחים לאחר הארוחה

סוגי פחמימות מורכבות במזון:
לחם מלא, שיפון מלא או אורז מלא, גריסים, כוסמת, שיבולת שועל, תפו"א, קטניות, פירות, ירקות - כל אלה מכילים יותר סיבים. הסיבים מאיטים את ספיגת הסוכר.
אולם אם נפריז באכילת עמילנים, תהיה התוצאה דומה לזו של אכילת סוכרים: העודפים (מעל הדרוש ליצירת אנרגיה לפעילות הגוף) יהפכו לשומן.

לרוצים להחכים ולהבין יותר על הפחמימות - ניתן לגלול מכאן:

פחמימות פשוטות - פחמימות המכילות יחידה אחת של סוכר - חד סוכר, או 2 יחידות של סוכרים - דו סוכר.
חד סוכרים - גלוקוז, פרוקטוז וגלקטוז.
דו סוכרים - סוכרוז, מלטוז, לקטוז.

פחמימות מורכבות - מבחינת מבנה כימי מורכבות מהרבה יחידות של סוכרים, נקראות רב סוכרים.
רב סוכרים - עמילן, גליקוגן, תאית (מה שיש בסיבים תזונתיים).
סוגי המזון בפחמימות פשוטות:
חד סוכרים
גלוקוז - סוכר ענבים וכל סוג של פחמימה פשוטה או מורכבת הופכת לגלוקוז
פרוקטוז - פירות, דבש, תירס, בטטות.
גלקטוז - חד סוכר, לא מוצאים אותו לבד, הוא חלק מסוכר החלב (לקטוז).
דו סוכרים:
סוכרוז - סוכר לבן, סלק סוכר, סירופ מייפל וברוב הפירות, גזר
לקטוז - סוכר החלב ומוצריו.
מלטוז - נמצא בעיקר בדגנים (איפה שיש עמילן), בתירס, לתת אורז ולתת שעורה, בירה שחורה.
סוגי המזון בפחמימות מורכבות:
רב סוכרים:
עמילן - נמצא בירקות שורש, בטטה, תפו"א, קטניות, זרעים, בננה.
תאית - אותם סיבים תזונתיים - נמצא אותם בירקות, פירות (בעיקר בקליפות).
גליקוגן (המאגר של הגלוקוז) - נאגר בגוף בכבד ובשרירים ובמצבי חירום הגליקוגן מתפרק לגלוקוז - לא נמצא בתזונה.
הסוכר הלבן הוא החלק שחסר כל ערך תזונתי והוא מזיק לגוף ומספק לנו קלוריות ריקות (קלוריה ריקה - לא נותנת שום ערך לגוף). 
הסוכר המזוקק לא רק שלא מכיל ויטמינים ומינרלים חיוניים, אלא יגרום למחסורים תזונתיים (ויטמינים, מינרליים), מכיוון שנדרשים לפירוק הסוכר מינרליים חשובים כגון: מגנזיום, ויטמין ,B. 
הוא גורם להשמנה, חוסר אנרגיה ודכדוך. יכול לגרום לעששת שיניים, עליה ברמת השומנים בדם, השמנה, להתחיל התחלה של סוכרת.





יצירת קשר עם המטפל

1900-72-15-82 שלוחה 119


התחברות מטפלים

על מנת לנהל את המידע אודות העסק שלכם, מאמרים תמונות עליכם להתחבר למערכת.

הזינו אימייל וסיסמא כפי שהם שמורים במערכת.

במידה ואינכם רשומים לאתר, באפשרותכם להירשם לאתר.